Jarmuż jest formą kapusty ogrodowej, też jak kalarepa, kalafior i brokuł.

Jarmuż jest formą kapusty ogrodowej, też jak kalarepa, kalafior i brokuł. Stugramowa porcja gotowanego jarmużu to zaledwie 40 kcal.

Jarmuż jest prowadzony ze względu na nasze plusy odżywcze jako roślina jadalna. Jednak jeszcze szerszą rzeszę zwolenników zdobywa dzięki pięknym fryzowanym liściom plus jest sadzony jako roślina ozdobna.

Lecznicze właściwości

Jarmuż jest warzywem lekkostrawnym i możnym w żelazo, wapń i witaminę C, dlatego reklamuje się go szczególnie: dzieciom, młodzieży, osobom starszym, rekonwalescentom, cierpiącym na osteoporozę.

Jarmuż wpływa dobrze na zdrowie, gdyż:

– usprawnia przemianę materii,

– wspomaga pracę systemu odpornościowego,

– dzięki zawartości wapnia działa na grunt,

– działa odmładzająco,

– ma strony przeciwutleniające,

– działa pozytywnie na odcień cery oraz włosów,

– zmniejsza ryzyko zapadnięcia na nowotwory przewodu pokarmowego i płuc,

– obniża poziom cholesterolu;

W jarmużu odnajdziemy m.in. witaminy takie jak I, C, E, K, B1, składniki mineralne takie jak sód, potas, magnez, wapń, żelazo i związki bioaktywne takie jak karotenoidy, sulforafan.

Te świeże warzywa można jeść na surowo, po ugotowaniu, po upieczeniu. Jarmuż możemy dodać do zupy, surówki, omletu, wolno go i poddusić w śmietanie a miłośnicy soków warzywnych mogą wycisnąć spośród niego sok.

Jarmuż stanowi niesamowicie przyjemny w uprawie. Ważna go wysiać na jakimkolwiek rodzaju gleby, jest silny na pasożyty również na niską temperaturę. Zbiór liści jarmużu powinien się odbywać po pierwszych przymrozkach. Niska temperatura sprawia, że liście jarmużu pozbywają się gorzkiego smaku.