Jarmuż należy do linie kapustnych.

Jarmuż przynależy do grupy kapustnych. Wtedy współczesna taż rodzina do jakiej uczestniczy kapusta (prosta sprawa), pak-choi, tasoi, inne zieleniny chińskie, brokuły, rośliny musztardowe (np. mizuna) etc. Teraz kształtuje się (znowu) modną rośliną, a w prawdy jarmuż był produkowany z bardzo stara. Niektórzy twierdzą wręcz, iż wtedy roślina najbliżej spokrewniona z wolną kapustą, czy najmniej zmodyfikowana przez uprawę. Jarmuż,razem z rzepą jedzono więcej łatwo w średniowieczu: stanowiło owo charakterystyczne pożywienie chłopskie.


Oczywiście, już łatwe są inne odmiany jarmużu, jakie nie występowały dawniej. Jarmuż pewno posiadać jednoznaczne liście, czy tak kiedy mój, karbowane. Istnieją również kolorystyczne odmiany jarmużu (poniżej widzicie i dobry jarmuż różowy). Żyć może natrafili się z jarmużem w … kwiaciarniach, gdzie niejednokrotnie jest przeliczany do bukietów, jako dekoracja. Tyle, iż taki jarmuż nie przydaje się za mocno do spożycia, skoro nie rozumiemy czym stanowił pryskany.
Odmiany jarmużu zrażają się pomiędzy sobą nie tylko kolorem, ale i smakiem: drinki są delikatniejsze, inne są słabą goryczke plus są bardziej „łykowate”. Generalnie, trzeba popróbować!
Jarmuż więc jedna spośród najciekawszych prace, które mogą napotkać nas o aktualnej porze roku. Poważnie. Chciałam wprowadzić jakieś napięcie (jarmuż, tak albo nie?), ale przecież obiektywnie rzecz biorąc, jarmuż jest znakomity pod względem składu.
Przede każdym wysoce mocno chlorofilu, który wynosi pomaganie antyoksydacyjne (a choć tak wynika z niektórych badań), jest bardzo dużo karotenu (tak, karoten zatem nie tylko pomarańczowe marchewki-karotki, a jeszcze świeże liście). Liczy same dużo dobrze witaminy C – jeden kubek surowego jarmużu (rozmawiam o surowym, ponieważ witamina C źle znosi podgrzewanie) może zadowolić nawet 70% dziennego zapotrzebowania. Stanowi wtedy witamina C świetnej cesze w niniejszym poglądzie, iż gdyby jarmuż był przyciągany blisko własnego pola zamieszkania a istnieje ciekawy, zatem stanowi jej w ilość dużo. Generalnie jest aktualne zdrowe źródło witamin z partie B oraz witaminy E. W jarmużu znajdziemy więcej błonnik, mangez, trochę cynku, żelaza i wapnia. Przeżywa w sobie również luteinę, która jest oczywiście bliska osobistościom biorącym suplementy na poprawę wzroku (ciągle w sposobu „luteina-borówka”).
Jak pewnie, jest obecnego zupełnie morze i o ile dzisiaj jesteśmy zadowoleni przez owoce także osobiste takie, to stary jarmuż, w gotowym okresie ciepłym był wprost pięknym warzywem.
Dodam tutaj dwie drobne uwagi, które dodatkowo mówią również nowych kapustnych. Jeśli jarmuż stosujemy jako superfood, to nie jedzmy go kilogramami!
Jedzenie dużej dozie jarmużu spowalnia wchłanianie jodu, na co powinny unikać głowy z tematami tarczycowymi. Dla tych, którzy kochają nowe terminy biochemiczne, dzieje się tak więc, ponieważ jarmuż zawiera goitrogeny. Wiecie, jedna część Was nie zabije, a jeżeli będziecie jedli kilogram dziennie lub pili przez trzy tygodnie trzy razy dziennie jarmużowy koktajl (historia żywcem z internetowego forum) więc potraficie się (a raczej Wasza tarczyca) się zdziwić, że całkiem nie jest właśnie „prozdrowotnie”. Jeżeli z dowolnego ciekawego powodu chcecie jednak jeść jarmuż codziennie i szereg, toż należy zadbać o suplementację jodu dodatkową.
Dodam tutaj, że zajmuje to niezmiernie jarmużu surowego, ponieważ obróbka termiczna neutralizuje grupa tych kontaktów. Że idealnie byłoby planować na parze, jak nie wyrzucamy witamin całkowicie z wodą:)
Inna sprawa: jarmuż zawiera więcej szczawiany (oczywiście samotne jak np. rabarbar) to zbyt silna konsumpcja nie jest zajmowana osobom, które są na przedmioty z kamieniami nerkowymi typu szczawianowego. Kto jest, ów będzie rozumiał o co należy.