Kto z nas wyobraża sobie dzień bez wypicia filiżanki ulubionej kawy?

Kto z nas wyobraża sobie dzień wolny wypicia filiżanki ulubionej kawy? Podczas jednej z wyczekiwanych chwil w układu dnia, odrywamy się od codziennych obowiązków i delektujemy się smakiem i aromatem ulubionego naparu. Kawa nie tylko daje nas na nogi, lecz istnieje też nieodłącznym elementem spotkań towarzyskich. Czy dziwili się jaki kawa może być pomysł na bliskie zdrowie? Bądź jej picie szkodzi, oraz może pomaga? Na te wydarzenie spróbujemy sobie odpowiedzieć. 

Kto z nas wyobraża sobie dzień wolny wypicia filiżanki ulubionej kawy? Podczas jednej z wyczekiwanych chwil w układzie dnia, odrywamy się od zwykłych obowiązków i delektujemy się gustem i aromatem ulubionego naparu. Kawa nie tylko stawia nas na nogi, przecież stanowi też nieodłącznym elementem spotkań towarzyskich. Czy dziwili się jaki kawa może liczyć prestiż na swoje zdrowie? Czyli jej picie szkodzi, a że działa? Na te zagadnienie spróbujemy sobie odpowiedzieć. 

Działa pobudzająco, pomaga usunąć oznaki senności (choć u niewielkiego odsetka gości na świecie kawa nawet w krótkich dawkach działa odwrotnie – usypia zamiast ożywiać). Ponadto kawa dotlenia mózg, poprawia koncentrację i opinię krótkotrwałą.

Naukowcy z uniwersytetu w Birmingham odkryli, że kawa może zapobiegać zanikom pamięci u osób starych, ponieważ wprowadzona w niej kofeina zmienia elektryczną aktywność komórek mózgowych wzmacniając fale gamma odpowiedzialne za procesy szacowania się i mienia.

Najważniejszą substancją odpowiedzialną za działanie kawy jest kofeina, która pobudza działanie kory mózgowej i całego centralnego układu nerwowego. Kofeina zmniejsza uczucie zmęczenia, wywołuje obniżenie napięcia mięśni gładkich, powodując odprężenie i efektywniejsze samopoczucie.

Tolerancja kofeiny u dorosłego pracownika jest bogata. Stanowi o niej moc czynników, m.in. zwyczaje żywieniowe, wiek, płeć, masa ciała bądź te uwarunkowania zdrowotne. Optymalne spożycie u osób starszych to 100 – 300 mg kofeiny na doba, czyli od 1 do 2 filiżanek kawy dziennie. Dawka 3 filiżanek istnieje szybko uznawana za maksymalną bezpieczną ilość dla kobiet młodych. Natomiast spożycie 1000 mg kofeiny dziennie zapewne istnieć już toksyczne dla swego systemu! Pamiętaj przy tym, że kofeina dostaje się nie jedynie w czarnej kawie.